TREBALL DE RECERCA

 x_lineroses

 

 

Què és el treball de recerca?

 

 

 És una petita investigació d’elaboració personal, sobre un tema triat per l’alumne i orientat per un professor/a.

 Preferentment realitzat en el segon curs.

 Esquema d’actuació a l’hora de fer un treball.

buscar informació.

elaborar conclusions pròpies.

explicar i defensar decisions.

 D’aquesta forma comencen a aplicar un pla de treball que utilitzaran en:

recerques universitàries.

presa de decisions en el món laboral.

Consta de 2 crèdits.


Proposta de temes TR de QUIMICA

 

1.- Són correctes les etiquetes? Estudi de la relació que hi ha entre els conceptes químics erronis que la población  en general té i la publicitat.

 

Descripció:

 

• Constatar l’existència d’errades comunes sobre alguns conceptes químics, per exemple: l’afirmació que el pH neutre és 5,5.

• Analitzar les etiquetes de productes dermocosmètics i de neteja fent referència a les dades relacionades amb conceptes químics, per exemple relatives al pH.

• Comprovar experimentalment el pH d’aquestes substàncies i classificar-les com a substàncies àcides, bàsiques o neutres.

 

Responsable : José Mª Gracia

 

2.- La pluja és àcida? Estudi comparatiu del pH de la pluja en diferents llocs i dies.

 

Descripció:

 

• Estudiar què és, com es forma la pluja àcida, i quins factors hi influeixen.

• Construir un sistema de recollida d’aigua de pluja.

• Mesurar el pH en l’aigua de pluja recollida.

• Comparar el pH de la pluja amb diferents variables com ara, zona de recollida de la pluja o contaminants ambientals  presents abans i durant la pluja, utilitzant dades de la xarxa de control mediambiental de la Generalitat de Catalunya.

 

Responsable: José Mª Gracia

 

3.- Obtenció d’electricitat amb reaccions químiques.

 

Descripció :

 

• Estudiar les reaccions redox i la seva aplicació a l’obtenció d’electricitat.

• Estudiar la història de les piles i reproduir-ne al laboratori les més importants.

• Mesurar diferents potencials de reducció per optimitzar la fabricació de la pila.

• Utilitzar diferents materials quotidians per a la fabricació de piles casolanes i mesura del seu potencial, o utilització de les piles per tal de fer funcionar diferents aparells elèctrics.

 

Responsable :  José Mª Gracia

 

 

 

4.- A la recerca dels elements: reproducció en el laboratori d’alguns dels grans experiments que van permetre descubrir els elements de la taula periòdica.

 

Descripció:

 

• Cercar informació sobre la història de la taula periòdica i la trobada dels diferents elements químics.

• Redissenyar alguns experiments químics tradicionals per a l’obtenció d’elements, a partir de compostos per diferents metodologies com ara l’electròlisi o les reaccions químiques.

• Reconstruir la taula periòdica dels elements amb les reaccions que ens permeten obtenir l’element a partir d’algun compost, prèvia comprovació en el laboratori de la seva viabilitat.

 

Responsable :  José Mª Gracia

 

 

5.- La química de la cuina: estudi dels diferents fenòmens fisicoquímics que es produeixen durant el procés de cocció i elaboració dels aliments.

 

Descripció:

 

• Classificar els sistemes materials que trobem habitualment a la cuina.

• Estudiar en profunditat la formació d’emulsions, solucions, escumes i altres mescles.

• Analitzar l’estabilitat d’aquestes mescles i els factors que hi intervenen.

• Aplicar aquest estudi a l’elaboració d’algunes receptes tradicionals com ara les magdalenes, l’all i oli, o la crema catalana.

 

Responsable:  José Mª Gracia

 

6.- La qualitat de les aigües subterrànies.

 

Descripció :

 

• Estudiar els fenòmens de formació d’aqüifers i de lixiviació.

• Estudiar la relació entre els tipus de roques presents en una zona geogràfica i les  característiques de les aigües subterrànies.

• Fer una correcta presa de mostres d’aigües de diferents aqüífers.

• Analitzar en les mostres d’aigües obtingudes alguns dels ions que esperaríem que estiguessin presents segons les característiques del sòl, i relacionar aquests valors amb la solubilitat de les substàncies.

 

Responsable:  José Mª Gracia

 

 

7.- La química del foc: estudi de diferents combustibles i dels sistemes d’extinció utilitzats actualment.

 

Descripció:

 

• Estudiar les reaccions de combustió i el triangle del foc.

• Mesurar la capacitat calorífica d’alguns combustibles.

• Establir una relació entre la capacitat calorífica d’un combustible, el seu preu i les seves aplicacions pràctiques.

• Documentar-se sobre els sistemes d’extinció d’incendis i comprovar si hi ha algun tipus de relació entre ells i els diferents tipus de combustibles.

 

Responsable:  José Mª Gracia

 

8.- La reactivitat dels productes de neteja: estudi de la toxicitat i perillositat dels productes habituals de neteja de la llar.

 

Descripció:

 

• Observar quin tipus de substàncies químiques formen part dels productes de neteja de la llar.

• Estudiar la toxicologia i toxicocinètica d’aquestes substàncies i els productes de les seves reaccions.

• Realitzar en el laboratori les mescles habituals o accidentals de substàncies químiques presents en els productes de neteja i observació dels productes obtinguts i les seves conseqüències.

• Establir un sistema d’informació i de control d’aquestes reaccions per prevenir els possibles accidents dels usuaris.

 

Responsable:  José Mª Gracia

 

9.- La fabricació de cosmètics: estudi i classificació de productes de dermo-cosmètica.

 

Descripció:

 

• Investigar de què estan fets els cosmètics i com es fabriquen.

• Investigar quins són els passos que la indústria cosmètica segueix per tal de posar en el mercat una nova línia de cosmètics.

• Dissenyar una línia de cosmètics pròpia, ja sigui una línia completa d’higiene (gel de bany, xampú i colònia) o bé una línia de xampús per diferents tipus de cabell, amb la producció en el laboratori d’un prototipus.

 

 

Responsable:  José Mª Gracia


EXEMPLE DE TR

Del cafè a les begudes energètiques.

Quina d’elles té més cafeïna?

 

1. Tema i hipòtesi del treball

 

1.1. Elecció del tema

 

Prendre cafè és un acte quotidià d’un percentatge molt alt de la població mundial. Els motius de prendre cafè són molt diversos: forma part de l’esmorzar, ja sigui sol o acompanyat amb llet, el necessitem per despertar-nos al matí, o després de dinar, per a evitar la sensació de són que ens obligaria a fer una petita becaina, el prenem a les nits llargues per mantenir-nos desperts i estudiar per als exàmens importants...

És un fet social, convidem a cafè a un bon amic o una bona amiga amb qui volem parlar...

Deixant de banda el gust agradable i característic d’un bon cafè, aquesta sensació de mantenir-nos desperts, d’espavilar-nos, és la que el fa una de les begudes més comercialitzades que hi ha. Però la responsable del seu efecte excitant és la cafeïna, una substància aïllada per primer cop al segle XIX.

La Coca-cola, va se pionera a incorporar aquesta substància a la seva fórmula, i aconseguir així, un tònic, d’agradable sabor, que eliminava la sensació de cansament i ens mantenia alerta.

Avui dia, les begudes amb cafeïna han proliferat, es venen al supermercat, i s’anuncien com a begudes revitalitzants. Però, quina d’elles té més cafeïna?

 

1.2. Objectius del treball

 

• Estudiar la molècula de cafeïna (i substàncies afins, com ara la taurina), la seva estructura molecular i les seves propietats fisico-químiques.

• Estudiar els efectes de la cafeïna sobre l’organisme, així com els riscos de toxicitat i dosi permesa.

• Observar i catalogar les diferents begudes (naturals i elaborades) que contenen cafeïna i substàncies afins amb efectes semblants.

• Procedir a l’extracció i quantificar la cafeïna present en aquestes begudes, per realitzar una comparació de quina de les begudes en conté més.

• Comprovar si és possible separar els components de l’extracte i identificar la cafeïna utilitzant la cromatografia en capa fina.

 

1.3. Hipòtesis

 

Fins fa pocs anys, les úniques begudes excitants que hi havia al mercat eren els coneguts refrescos de cola. Aquesta era l’alternativa dels joves als quals no els agradava el cafè, quan volien vèncer aquella sensació de cansament o d’avorriment.

A banda d’utilitzar aquestes begudes, o el cafè mateix, es podien comprar a la farmàcia pastilles de cafeïna que permetien mantenir un estat d’alerta durant més temps. Actualment, però, hi ha en el mercat diverses begudes excitants, que en altres països, només es venen a farmàcies. Són aquestes begudes realment el que prometen? Són begudes que eliminen el cansament i augmenten la capacitat de concentració?

Realment tenen més cafeïna que el nostre tradicional cafè? Quines altres substàncies contenen?

La nostra hipòtesi és la següent:

Les begudes excitants contenen cafeïna i altres substàncies similars en concentració més alta que els refrescos de cola, i fins i tot que el cafè, i per aquesta raó s’han de consumir amb prudència, a causa dels efectes negatius que una dosi alta de cafeïna pot tenir.

 

2. Disseny del treball

 

Després de realitzar un estudi bibliogràfic (de notícies i publicacions) d’aquest tema, ens trobem en condicions d’elaborar un índex.

 

2.1. Índex provisional

 

1. Introducció

2. La molècula de cafeïna

    2.1. Descripció de la molècula de cafeïna

    2.2. Propietats fisicoquímiques de la cafeïna

3. Les altres substàncies similars

4. Els efectes de la cafeïna i substàncies afins sobre l’organisme

   4.1. La cafeïna com a estimulant del sistema nerviós

  4.2. Efectes tòxics de la cafeïna i substàncies similars

5. Les begudes amb cafeïna i altres substàncies estimulants.

  5.1. El cafè

  5.2. Els refrescos de cola

  5.3. Les «altres» begudes estimulants

6. L’extracció i la caracterització de la cafeïna i molècules afins

7. Comparació de les concentracions de cafeïna en les diferents begudes analitzades.

8. Conclusions

9. Bibliografia

10. Annexos

 

2.2. Metodologia

 

La metodologia és qualitativa i quantitativa, ja que d’una banda es farà una investigació de camp en supermercats i botigues per observar aquestes begudes, i la informació present en les etiquetes, i de l’altra es farà una investigació al laboratori on quantificarem la cafeïna present.

Primerament serà important un treball bibliogràfic a fons, per tal de conèixer les característiques de la cafeïna i els diversos mètodes d’extracció amb la intenció d’escollir aquell que ens permeti el millor resultat possible (utilitzant dissolvents com ara el diclorometà). Com a complement d’aquest treball bibliogràfic, pot ser interessant la representació de les molècules que s’han d’estudiar utilitzant models moleculars.

 

2.3. Pla de treball. Planificació

 

Durant l’últim trimestre de 1r de Batxillerat, serà important la recopilació d’informació sobre la molècula de cafeïna i altres substàncies similars, per tal de conèixer-ne a fons les característiques i els diversos mètodes d’anàlisi que s’utilitzen, així com dissolvents possibles d’aquesta molècula.

L’estiu és un bon moment per a recórrer els supermercats i les botigues de dietètica on podrem observar

les diferents begudes existents en el mercat. També seria interessant aprofundir en la informació bibliogràfica que faci referència als efectes de la cafeïna i la seva toxicitat.

Serà important organitzar tota la documentació i informació obtinguda en arxius informàtics, indicant la font d’on s’han extret, de manera que ens resulti fàcil accedir-hi, i redactar la bibliografia. És conveniente organitzar aquests arxius en carpetes per separar-los per temes referents als diferents capítols de l’índex.

En la investigació de camp, en què s’ha d’estudiar les diferents begudes existents, convindria realitzar fitxes de cada tipus de beguda (on es faci constar la marca, el tipus de beguda, la composició o ingredients, amb la quantitat de cafeïna si hi apareix i fins i tot una fotografia de l’etiqueta del producte).

Quan comenci el 2n de Batxillerat, i en funció de la data de lliurament del treball, convindrà aprofitar a fons el temps disponible i organitzar-lo per poder fer l’extracció de la cafeïna en el laboratori de les diferents marques de begudes que volem estudiar. Amb les dades obtingudes, podrem fer una comparativa de les mateixes i arribar a alguna conclusió.

 

3. Recerca, obtenció i selecció d’informació

 

Fonts bibliogràfiques:

 

• Lectura de llibres i articles de revistes especialitzades de química i farmacologia (per exemple: El secreto de la química, Gianni Fochi, MANONTROPPO; Moléculas en una exposición, John Emsley, ATALAYA).

• Investigació de quines begudes existeixen en el mercat amb cafeïna i recopilació, en fitxes, de les etiquetes i publicitat referent a les begudes amb aquest additiu presents en el mercat.

 

Fonts electròniques:

 

• Mitjançant els cercadors, accedirem a les dades sobre l’estructura molecular i els efectes de la cafeïna, així com a les pàgines web de les empreses fabricants i distribuïdores d’aquestes begudes. Igualment, caldrà obtener informació sobre tècniques d’anàlisi i d’extracció d’aquestes substàncies. Per exemple:

http://revista.consumer.es/web/es/20020601/actualidad/analisis1/47600_3.php

http://www.scribd.com/doc/7134051/cafeina-mirta

www.aetox.es/revista/revtox.20.2/revtox.20.2.calternativos.pdf

 

Experiments:

 

En el laboratori: hi ha dos experiments que s’han de repetir amb totes les mostres que interessi estudiar:

 

          L’extracció de la cafeïna: que serà diferent en el cas del cafè, que en el cas de les begudes estimulants, i que, per tant, haurem d’utilitzar metodologies diferents (l’extracció de la cafeïna es pot realitzar utilitzant la tècnica d’extracció líquid-líquid amb diclorometà o algun altre dissolvent afí, però la preparació de la mostra serà diferent en el cas del cafè que en les begudes).

 

    La cromatografia en capa fina de la cafeïna: caldrà optimitzar i escollir el       dissolvent adequat per intentar separar la cafeïna de les altres substàncies similars, i comprovar la viabilitat d’aquest mètode d’anàlisi, per reconèixer la cafeïna i les altres substàncies.

 

Treball de camp:

 

En comerços i botigues de dietètica: mitjançant les fitxes proposades anteriorment, es farà un recull de les begudes presents en el mercat amb cafeïna, i se separaran les que porten cafeïna de manera natural de les que són elaborades. També serà interessant catalogar les begudes en funció de la quantitat de cafeïna amb ajuda del que indica l’etiqueta o la publicitat i de la bibliografia estudiada.

 

4. Tractament de la información

 

• Ordenar en taules estadístiques les diferents begudes segons que siguin naturals o elaborades, i segons la quantitat de cafeïna indicada en l’etiqueta o publicitat.

• Calcular la quantitat de cafeïna present en les mostres analitzades en el laboratori en percentatge en massa.

• Elaborar gràfics comparatius en funció de la quantitat de cafeïna trobada en el laboratori, i comparar-la amb la publicitada en l’etiqueta.

• Analitzar dels resultats de la cromatografia en capa fina, amb l’observació de la resolució de les diferents substàncies estimulants presents en les begudes (i no en el cafè), com ara la taurina, i possibilitat d’identificació utilitzant l’Rf.

• Presentar les conclusions sobre quin producte té més cafeïna i d’altres substàncies similars, per mitjà de bases de dades, taules i/o gràfics. Amb la informació de què es disposa es pot fer també una comparació entre les marques i els productes similars entre ells.

• Presentar unes conclusions generals del treball en què l’alumne/a es prengui partit sobre la conveniència o no del consum d’aquestes begudes en funció de l’estudi de laboratori i de l’estudi bibliogràfic, fent referència als efectes de la cafeïna i de les altres substàncies.

 

5. Redacció i presentació del treball

 

Redacció definitiva del treball organitzant-lo en les parts fixades i tenint cura de la correcció expressiva, així com de l’organització en taules i gràfics de les dades obtingudes en el laboratori, factors que també tindrem en compte en la presentació oral i/o audiovisual.

Serà interessant, durant el procés de treball en el laboratori, prendre algunes fotografies que il·lustrin el procediment d’extracció de la cafeïna en les diferents begudes.   

 

 

                          Video de com es fa un TR            https://youtu.be/AWLVM3STnWg

 

                      Guia per a realitzar un treball de recerca

 

 

              Pàgines webs :

 

http://www.escolab.cat

 

http://www.edu365.cat/aulanet/comsoc/

 

http://www.edu365.cat/batxillerat/comfer/recerca/index.htm

 

http://www.edu365.cat/aulanet/comsoc/treballsrecerca/recursos/propostestr.htm

 

http://www.escolapia.cat/terrassa/aulavirtual/in_tdr.html

 

http://phobos.xtec.cat/edubib/intranet

 

 

                                                                                                                                                                                                                     

                                                                                                                                                                                                                                                                                            

TREBALLS RECERCA      (document  on es presenten diferents treballs )                                                                                                                                                                                          

 

                                                                         orb1   MENÚ PRINCIPAL